Controleer voordat je verder gaat met dit artikel of er problemen zijn gemeld op de statuswebsite van Kaltura.
In dit artikel worden mogelijkheden aangeboden om onderstaande problemen op te lossen die worden ondervonden in de virtuele klas.
Daarna
Tip: Voordat je begint met het oplossen van problemen, voer je eerst een harde verversing. Dien vervolgens ook support logs in, zodat de Servicedesk je beter kan helpen bij aanhoudende problemen.
Problemen oplossen
Stap 1: harde verversing
Voordat je een van onderstaande problemen gaat oplossen, voer je eerst een harde verversing uit van je browservenster (in de kanaalpagina of mediagalerij van de cursus): druk tegelijk op CTRL+SHIFT+R en daarna op CTRL+F5.
Een harde verversing verwijdert het geheugen van de cache en zorgt ervoor dat de nieuwste versie van de website zichtbaar wordt. Op deze website vind je meer informatie. Op deze website vind je meer informatie over het verwijderen van cookies.
Kan je probleem niet worden opgelost? Maak support logs en neem contact op met de Servicedesk
Support logs indienen
Wanneer het probleem niet gemakkelijk kan worden opgelost wordt je verzocht het probleem te reproduceren en de support logs in te dienen en contact op te nemen met de Servicedesk.
- Start een virtuele klas
- Klik in de navigatiebalk op de drie puntjes (standaard venster) of op het Tandwiel (volledig venster)
- Selecteer Instellingen.
- Klik op Ondersteuningslogboeken verzenden (geheel onderaan het venster)
- Beschrijf het probleem en de stoppen die je hebt genomen om het problemeen te (re)produceren. Dit helpt bij het vinden van een oplossing. Tip: kopieer deze informatie, voor stap 8.
- Selecteer het vakje Voeg je logboeken toe voor de beste ondersteuing.
- Klik op Verzenden.
- Maak een melding bij de ISSC Helpdesk met bovenstaande informatie en het tijdstip waarop je de logs hebt ingediend. Voeg ook de link naar de betreffende virtuele klas toe.

Webcam/microfoon wordt geblokkeert door browser (privacy instellingen)
Webcam/microfoon worden geblokkeerd door het besturingssysteem (privacy instellingen)
Beeldscherm delen is niet mogelijk (MacOS)
Als er in een virtuele klas wordt gewerkt met MacOS moet er toestemming worden verleend om het scherm te delen voordat dit mogelijk is.
Geen pop-up gekregen voor toestemming? Raadpleeg deze link om dit alsnog in te stellen.
Sessie wordt onderbroken
Volg onderstaande tips om de kans op sessie onderbrekingen te verkleinen.
- Schakel je eigen camera uit: Dit verlaagt de bandbreedte en de verwerkingseisen.
- Verberg de webcams van de deelnemers om de bandbreedte en verwerkingseisen te beperken.
- Klik op Deelnemers (indien dit deelvenster nog niet open staat)
- Klik op het camera icoon (alle webcams dempen; geheel bovenaan in het deelvenster Deelnemers)
- Sluit alle andere programma's:
- Microsoft Office programma's zijn een zware belasting voor het systeem.
- Adobe is over het algemeen een zware belasting voor het systeem.
- Alle andere software die open staat, maar niet onmiddellijk nodig is.
- Start de browser opnieuw op en sluit alle overige tabbladen.
- Herstart je computer.
- Probeer een andere browser.