In onderstaand overzicht vind je de belangrijkste aandachtspunten voor een laatste controle van een cursus voordat je deze publiceert. In het overzicht vind je tevens relevante handleidingen die je kunnen helpen bij eventuele aanpassingen.
Onderwerp |
Aandachtspunten | Relevante handleidingen |
(Statische) Cursusinformatie in de navigatiebalk |
Controleer voor de onderdelen van de Cursusinformatie of - álle onderdelen zijn voorzien van informatie; - de informatie die vermeld wordt correct is. |
Hoe pas ik statische cursusinformatie aan? |
Cursusstructuur |
Bekijk de cursus in studentweergave en controleer op de volgende punten:
|
Hoe kan ik mijn cursus als student bekijken? |
Opmaak OU-componenten |
Controleer of de opmaak met behulp van OU-componenten: - consequent is toegepast; - correct is toegepast. Bevat bijvoorbeeld de OU-component "instructie" inderdaad de instructie van een opdracht en niet de inleiding van een opdracht? Signaleer pagina's met veel tekst waarbij OU-componenten ontbreken en overweeg om deze OU-componenten alsnog toe te voegen om zo de tekst beter te structureren voor de student. Dit is bevorderlijk voor het verwerken van de tekst. |
Hoe voeg ik OU componenten aan een HTML-pagina toe? |
Opmaak Kleur tekst |
Controleer of de teksten in de OU-componenten een grijsachtige kleur hebben en dus zijn opgemaakt volgens OU vormgeving. Teksten in een zwarte kleur zijn op een foutieve wijze geplakt (en hebben hierdoor de Brightspace vormgeving overgenomen). | Hoe kan ik tekst uit yOUlearn en andere bronnen hergebruiken? |
Data en tijdstippen |
Controleer of data en tijdstippen correct vermeld zijn bij de volgende onderdelen:
|
Hoe maak ik een instuuropdracht aan? |
Afbeeldingen in de cursus | Controleer of alle afbeeldingen die voor een student belangrijk zijn om de leerstof te begrijpen inderdaad zijn opgenomen in de cursusinhoud. |
Hoe pas ik een afbeelding binnen een cursus aan? |
Afbeeldingen op niveau van eenheid | Controleer of de afbeeldingen die aan een Eenheid (hoogste niveau in de cursusstructuur) zijn toegevoegd, passend zijn voor de betreffende eenheid. Het kan voorkomen dat hier nog plaatshouders of standaard afbeeldingen gebruikt zijn. Informeer bij de coördinator onderwijs over de afspraken die gemaakt zijn met betrekking tot de afbeeldingen die op het niveau van een Eenheid geplaatst worden. |
Hoe pas ik een afbeelding op het niveau van eenheid aan? |
yOUlearn verwijzingen |
Controleer of de yOUlearn verwijzingen verwijderd zijn uit de cursus en pas aan waar nodig. Denk hierbij aan:
|
Hoe maak ik gebruik van de HTML editor? Hoe maak ik een hyperlink naar cursusbestanden? |
Bron toevoegen |
Controleer of bronnen (cursusbestanden) op de juiste plaats in de cursus worden aangeboden:
|
Hoe maak ik een hyperlink naar cursusbestanden? |
Communicatie met studenten |
De functie Vraag de tutor die gebruikt werd in yOUlearn is niet beschikbaar in Brightspace.
|
Hoe kan ik een bericht sturen naar een student? |
Virtuele klas |
Controleer voor elke Virtuele klas die onderdeel uitmaakt van de cursus of:
|
Hoe maak ik een virtuele klas aan in Kaltura? |
Discussieforum |
Controleer voor elk Discussieforum dat onderdeel uitmaakt van de cursus of:
|
Hoe maak ik als docent een discussieforum en onderwerp aan voor alle studenten in mijn cursus? Hoe maak ik als docent een discussieforum en onderwerp aan voor groepen in mijn cursus? |
Instuuropdracht met automatische feedback |
Controleer of voor formatieve instuuropdrachten met automatische feedback de juiste pagina's zijn aangemaakt:
|
Hoe maak ik een instuuropdracht met automatische feedback? |
Formatieve Instuuropdracht met tutorfeedback |
Controleer of voor formatieve instuuropdrachten met tutorfeedback feedback de juiste pagina's zijn aangemaakt:
|
Hoe maak ik een instuuropdracht aan? |
Instuuropdracht instructie studenten |
Controleer of het voor studenten helder is hoe ze kunnen zien dat ze voor een formatieve opdracht feedback hebben ontvangen. Brightspace is ook een nieuw systeem voor de studenten en het terugvinden van feedback is in Brightspace minder intuïtief.
*Voeg in Brightspace een link toe naar de betreffende handleidingen in de Brightspace handleiding voor studenten. Deze vind je in de kolom hiernaast. |
Digitale Leer- en Werkomgeving handleiding studenten Hoe kan een student een ingeleverde opdracht terugvinden? Hoe kan ik een e-mail notificatie krijgen als de docent feedback heeft gegeven op mijn opdracht? |
Groepen |
Controleer of er Groepen zijn ingericht. Het vooraf inrichten van groepen is belangrijk indien:
|
Hoe maak ik groepen aan in mijn cursus? |
Test |
Controleer de Test op de volgende onderdelen:
|
Wat is het verschil tussen een test en een zelfevaluatie? |
Zelfevaluatie |
Controleer de Zelfevaluatie op de volgende punten:
|
Wat is het verschil tussen een test en een zelfevaluatie? |
Summatieve opdrachten |
Controleer summatieve opdrachten die volgens het tentamenprofiel beoordeeld worden in ANS op de volgende punten:
|
Hoe kan ik instuuropdracht/scriptie in ANS koppelen aan een pagina in Brightspace? |
Oefententamens |
Controleer oefententamens op de volgende punten:
|
Hoe link ik naar een oefententamen in ANS? |
Widgets Startpagina |
Controleer de inhoud van de widgets op de Startpagina:
|
Hoe plaats ik een mededeling? Wat zijn begeleidingstaken en hoe gebruik ik het? Welke gebeurtenissen komen er in de agenda te staan? |