DLWO Docent

Wat zijn de belangrijkste punten bij het controleren van mijn cursus?

Aangepast op

In onderstaand overzicht vind je de belangrijkste aandachtspunten voor een laatste controle van een cursus voordat je deze publiceert. In het overzicht vind je tevens relevante handleidingen die je kunnen helpen bij eventuele aanpassingen.

Onderwerp

Aandachtspunten  Relevante handleidingen
(Statische)
Cursusinformatie in de navigatiebalk
Controleer voor de onderdelen van de Cursusinformatie of
- álle onderdelen zijn voorzien van informatie;
- de informatie die vermeld wordt correct is.

Hoe pas ik statische cursusinformatie aan?



Cursusstructuur Bekijk de cursus in studentweergave en controleer op de volgende punten:
  • Kan de student eenvoudig en op een logische wijze door de cursus navigeren? N.B. In Brightspace wijkt de studentweergave sterk af van de docentweergave. De student bladert als het ware door de cursus en ziet niet de menustructuur van de gehele cursus. Dit kan gevolgen hebben voor het navigeren door de cursus.
  • Is alle cursusinhoud aanwezig?
  • Is de juiste inhoud zichtbaar?
  • Is de juiste inhoud (nog) niet zichtbaar? Denk aan automatische feedback of inhoud die op een bepaalde datum beschikbaar wordt gemaakt.
  • Zijn alle overbodige, niet relevante pagina's (concepten, oude versies van automatische feedback) verwijderd uit de cursus? 
Hoe kan ik mijn cursus als student bekijken?


Opmaak
OU-componenten
Controleer of de opmaak met behulp van OU-componenten:
- consequent is toegepast;
- correct is toegepast. Bevat bijvoorbeeld de OU-component "instructie" inderdaad de instructie van een opdracht en niet de inleiding van een opdracht?

Signaleer pagina's met veel tekst waarbij OU-componenten ontbreken en overweeg om deze OU-componenten alsnog toe te voegen om zo de tekst beter te structureren voor de student. Dit is bevorderlijk voor het verwerken van de tekst.
Hoe voeg ik OU componenten aan een HTML-pagina toe?
Opmaak
Kleur tekst
Controleer of de teksten in de OU-componenten een grijsachtige kleur hebben en dus zijn opgemaakt volgens OU vormgeving. Teksten in een zwarte kleur zijn op een foutieve wijze geplakt (en hebben hierdoor de Brightspace vormgeving overgenomen). Hoe kan ik tekst uit yOUlearn en andere bronnen hergebruiken?
Release voorwaarden Controleer of de release voorwaarden van pagina's die op onzichtbaar staan correct zijn ingesteld. Hoe stel ik release conditions in? 
Data en tijdstippen Controleer of data en tijdstippen correct vermeld zijn bij de volgende onderdelen:
  • tentamens
  • online bijeenkomsten
  • uiterste datum bij html- en opdrachtpagina's
Hoe maak ik een instuuropdracht aan?
Afbeeldingen in de cursus Controleer of alle afbeeldingen die voor een student belangrijk zijn om de leerstof te begrijpen inderdaad zijn opgenomen in de cursusinhoud.

Hoe pas ik een afbeelding binnen een cursus aan?
Afbeeldingen op niveau van eenheid  Controleer of de afbeeldingen die aan een Eenheid (hoogste niveau in de cursusstructuur) zijn toegevoegd, passend zijn voor de betreffende eenheid. Het kan voorkomen dat hier nog plaatshouders of standaard afbeeldingen gebruikt zijn.
Informeer bij de coördinator onderwijs over de afspraken die gemaakt zijn met betrekking tot de afbeeldingen die op het niveau van een Eenheid geplaatst worden.
Hoe pas ik een afbeelding op het niveau van eenheid aan?
yOUlearn verwijzingen Controleer of de yOUlearn verwijzingen verwijderd zijn uit de cursus en pas aan waar nodig. Denk hierbij aan:

  • Standaard zinnen met betrekking tot de navigatie in yOUlearn, zoals "Maak onderstaande zelftoets." of "Klik hieronder op [Uitwerking insturen], vul je uitwerking in en kies vervolgens [Insturen] om je uitwerking te vergelijken met de automatische feedback.".
  • Uitleg over het gebruik van de navigatiebalk in yOUlearn.
  • Hyperlinks naar yOUlearn pagina's of cursussen die in de toekomst niet meer zullen bestaan.
Hoe maak ik gebruik van de HTML editor?

Hoe maak ik een hyperlink naar cursusbestanden? 

Bron toevoegen Controleer of bronnen (cursusbestanden) op de juiste plaats in de cursus worden aangeboden:

  • De bron wordt aangeboden in context en op het moment dat de student deze nodig heeft (just in time). Concreet betekent dit dat de bron wordt vermeld op de pagina waar de bron genoemd wordt of nodig is (bijv. in de inleiding of instructie). Hiermee krijgt de bron betekenis en context voor de student. 
  • De bron wordt wordt onderaan de pagina vermeld, in de OU-component Bronnen.

N.B. In yOUlearn konden bestanden in de navigatiebalk onder de menu-optie Bronnen beschikbaar gesteld worden aan studenten. Deze optie bestaat in Brightspace niet. Het aanbieden van alle bronnen op één plek kan er toe leiden dat studenten bronnen bestuderen zonder context, leerdoel en focus. Dit is niet optimaal voor het leerproces.
Hoe maak ik een hyperlink naar cursusbestanden?
Communicatie met studenten  De functie Vraag de tutor die gebruikt werd in yOUlearn is niet beschikbaar in Brightspace.

  • Controleer of alle verwijzingen naar Vraag de tutor verwijderd zijn.
  • Controleer of met studenten gecommuniceerd wordt hoe zij contact kunnen opnemen. Denk hierbij aan de Berichten functie. 
Hoe kan ik een bericht sturen naar een student?
Virtuele klas Controleer voor elke Virtuele klas die onderdeel uitmaakt van de cursus of:
  • de virtuele klas pagina van inhoud is voorzien en volledig is uitgewerkt. 
  • in de tekst verwezen wordt / gesproken wordt over Kaltura (en níet over Collaborate).
Hoe maak ik een virtuele klas aan in Kaltura?

Discussieforum Controleer voor elk Discussieforum dat onderdeel uitmaakt van de cursus of:
  • het discussieforum inderdaad is aangemaakt;
  • de structuur van onderwerpen binnen het discussieforum gereed staat;
  • een link is geplaatst naar het discussieforum op de pagina waarop naar dit discussieforum wordt verwezen.
Hoe maak ik als docent een discussieforum en onderwerp aan voor alle studenten in mijn cursus?

Hoe maak ik als docent een discussieforum en onderwerp aan voor groepen in mijn cursus?
Instuuropdracht met automatische feedback  Controleer of voor formatieve instuuropdrachten met automatische feedback de juiste pagina's zijn aangemaakt:
  1. Een Html pagina met instructie, studeeraanwijzing, bronnen, etc.
  2. Een Opdracht pagina waar studenten hun opdracht kunnen insturen.
  3. Een pagina met het antwoordmodel dat met de Release voorwaarde 'Indiening bij map' zichtbaar wordt voor de student. 


Hoe maak ik een instuuropdracht met automatische feedback?
Formatieve Instuuropdracht met tutorfeedback Controleer of voor formatieve instuuropdrachten met tutorfeedback feedback de juiste pagina's zijn aangemaakt:
  1. Een Html pagina met instructie, studeeraanwijzing, bronnen, etc.
  2. Een Opdracht pagina waar studenten hun opdracht kunnen insturen.
Hoe maak ik een instuuropdracht aan?

Instuuropdracht instructie studenten Controleer of het voor studenten helder is hoe ze kunnen zien dat ze voor een formatieve opdracht feedback hebben ontvangen. Brightspace is ook een nieuw systeem voor de studenten en het terugvinden van feedback is in Brightspace minder intuïtief.

  • Verwijs eventueel naar de handleidingen die voor studenten zijn ontwikkeld. 
  • Voeg eventueel een standaardzin toe op de pagina waarop je de opdracht beschrijft: "Lever je uitwerking in via de volgende pagina. Je ontvangt dan tutor feedback. Zodra de tutor je uitwerking heeft nagekeken vind je de feedback terug in Brightspace. Onderstaande handleiding kunnen hierbij behulpzaam zijn:
    • Handleiding Hoe kan ik de feedback op een ingeleverde opdrachtuitwerking terugvinden?*
    • Handleiding Hoe kan ik een e-mail notificatie kan krijgen als de docent feedback heeft gegeven op je opdracht?*

*Voeg in Brightspace een link toe naar de betreffende handleidingen in de Brightspace handleiding voor studenten. Deze vind je in de kolom hiernaast.

Digitale Leer- en Werkomgeving handleiding studenten

Hoe kan een student een ingeleverde opdracht terugvinden?

Hoe kan ik een e-mail notificatie krijgen als de docent feedback heeft gegeven op mijn opdracht?
Groepen Controleer of er Groepen zijn ingericht. Het vooraf inrichten van groepen is belangrijk indien:
  • in de cursus gebruik gemaakt wordt van groepsopdrachten;
  • in de curus discussiefora nodig zijn voor specifieke groepen van studenten;
  • bepaalde inhoud alleen zichtbaar mag zijn voor studenten van een specifieke groep (je maakt dan gebruik van release voorwaarden).

Hoe maak ik groepen aan in mijn cursus?

Wat zijn release conditions?

Test Controleer de Test op de volgende onderdelen:
  • De test is inderdaad de juiste toetsvorm gegeven het doel van de toets en de kenmerken van een Test.
  • Er vragen zijn opgenomen in de test.
  • De optie "Alle vragen, met de juiste antwoorden" is geselecteerd, zodat studenten hun eigen antwoord én het juiste antwoord te zien.
Wat is het verschil tussen een test en een zelfevaluatie?

Zelfevaluatie  Controleer de Zelfevaluatie op de volgende punten: 
  • De zelfevaluatie is inderdaad de juiste toetsvorm, gegeven het doel van de toets en de kenmerken van een Zelfevaluatie.
  • Er vragen zijn opgenomen in de zelfevaluatie.
  • Je kunt in de zelfevaluatie vragen niet aangeven wat het juiste antwoord is. Je kunt dit alleen doen door per antwooroptie feedback te geven, of in de algemene feedback aan te geven wat het juiste antwoord is.
  • Overweeg of het gebruik van de OU-component Inline vragen een passender alternatief is voor een zelfevaluatie. Bespreek dit met de coördinator onderwijs.

Wat is het verschil tussen een test en een zelfevaluatie?
Summatieve opdrachten Controleer summatieve opdrachten die volgens het tentamenprofiel beoordeeld worden in ANS op de volgende punten:

  • De summatieve opdracht wordt ontsloten in ANS (en níet via een Opdracht pagina in Brightspace).
  • In Brightspace is een link (koppeling) gemaakt naar de inleveropdracht in ANS.
  • In Brightspace staat helder vermeld dat het gaat om een summatieve opdracht die onderdeel is van het tentamen.
Hoe kan ik instuuropdracht/scriptie in ANS koppelen aan een pagina in Brightspace? 
Oefententamens Controleer oefententamens op de volgende punten:
  • Het oefentenamen wordt ontsloten in ANS (en níet via een Test, Zelfevaluatie of Opdracht pagina in Brightspace).
  • In Brightspace is een link (koppeling) opgenomen naar het oefententamen in ANS.
  • Zet oefententamens die nog in QMP staan of in Brightspace over naar ANS (en verwijder de oefententamens die in Brightspace zijn opgenomen).

Hoe link ik naar een oefententamen in ANS?
Widgets Startpagina Controleer de inhoud van de widgets op de Startpagina:  

  • Mededelingen: Zorg dat er in ieder geval een Welkomstbericht is geplaatst.
  • Begeleidingstaken: Hier staan nog geen taken vermeld, omdat er nog niets is ingeleverd door studenten. 
  • Agenda: Indien hier gaan data vermeld worden, dan zijn er nog geen deadlines ingesteld op inleveropdrachten, testen, discussies, etc. 
    • Als je wel deadlines gebruikt, stel die dan nog in bij de betreffende activiteit. Ze verschijnen daarna automatisch in de Agenda.
    • Een link naar een Virtuele klas moet je handmatig toevoegen door middel van het aanmaken van een Gebeurtenis in de agenda en hierin de link naar de Virtuele klas te plakken.
Hoe plaats ik een mededeling?

Wat zijn begeleidingstaken en hoe gebruik ik het?

Welke gebeurtenissen komen er in de agenda te staan?
Vorige Handleiding Waar kan ik terecht met mijn vragen?
Volgende Handleiding Hoe kan ik mijn cursus als student bekijken?