DLWO Docent

Wat is het verschil tussen een test en een zelfevaluatie?

Aangepast op

Zowel de Test als de Zelfevaluatie zijn vormen van zelftoetsen. Je gebruikt zelftoetsen als je studenten in staat wilt stellen om hun kennisniveau te testen. Een zelftoets kan meerdere typen open en gesloten vragen bevatten, waarbij gesloten vragen automatisch nagekeken worden. Studenten kunnen feedback krijgen op de antwoorden.

Een Test leent zich beter voor situaties waarin je als docent ook inzicht wilt in het kennisniveau van de studenten. Een Zelfevaluatie kun je inzetten als leeractiviteit voor de student om zelf het eigen kennisniveau te testen zonder tussenkomst van de docent. 

Hieronder lichten we kort de voordelen en nadelen van Testen en Zelfevaluaties toe. Klik op de kopjes om de tekst te zien.

De Test wordt alleen als formatieve opdracht gebruikt en niet als summatief instrument ingezet. Voor summatieve toetsen gebruik je ANS.

Zelfevaluatie

Een zelfevaluatie is bedoeld als een formatieve leeractiviteit die de student in staat stelt te reflecteren op het geleerde.

Waarom is het geschikt als reflectie op het geleerde?

Doordat er geen beoordeling gekoppeld is aan een Zelfevaluatie is het een geschikte opdracht om studenten te laten reflecteren op het geleerde.

  • Je kunt geen punten toekennen aan vragen.
  • Je kunt geen moeilijkheidsgraad toekennen aan de vragen.
  • De zelfevaluatie wordt niet afgesloten met een numerieke beoordeling.
  • De feedback op de vragen wordt direct na beantwoorden van de vraag getoond.
  • De docent heeft geen inzage in de resultaten.

Wat zijn de mogelijkheden?

  • Je kunt de vragenbibliotheek gebruiken.
  • Je kunt feedback per antwoord en per vraag toevoegen.
  • Je kunt Hints toevoegen aan vragen.
  • Antwoorden per vraag en vragen kunnen in willekeurige volgorde getoond worden.

Voordelen

  • Het is een geschikte opdracht om te reflecteren op geleerde en kennisniveau omdat er geen beoordeling volgt.
  • Feedback wordt getoond direct na beantwoorden van de vraag.
  • Een student kan de zelfevaluatie meerdere keren (onbeperkt) invullen.

Nadelen

  • Als je een vraag rechtstreeks toevoegt aan de Zelfevaluatie kun je alleen via feedback aangeven of de antwoordoptie correct is of niet.
  • Als je geen feedback toevoegt, weten studenten dus niet of ze de vraag juist beantwoord hebben.
  • De docent of tutor krijgt geen inzage in de resultaten.
Test

Hoewel een Test afgesloten kan worden met een numerieke beoordeling, is de Test bedoeld als een formatieve leeractiviteit. De docent kan uitgebreide statistieken inzien van Testen. Dit geeft de docent aanvullende mogelijkheden om inzicht te krijgen in kennisniveau van de studenten, de cursus te evalueren en de cursus eventueel bij te stellen.

Wat zijn de mogelijkheden?

  • Je kunt de vragenbibliotheek gebruiken.
  • Je kunt feedback per antwoord en per vraag toevoegen.
  • Je kunt Hints toevoegen aan vragen.
  • Antwoorden per vraag en vragen kunnen in willekeurige volgorde getoond worden.
  • Je kunt een tijdslimiet instellen.
  • Je kunt vragen groeperen op pagina's.
  • Je hebt meer controle over het aantal pogingen dat de student heeft voor invullen van de Test.
  • Je hebt meer controle over het moment waarop het resultaat bekend gemaakt word.

Voordelen

  • De voordelen van de Test liggen vooral bij de docent omdat de docent inzage krijgt in de resultaten.
  • De numerieke beoordeling kan studenten wellicht een beter beeld geven van het kennisniveau.

Nadelen

  • Er is altijd een numerieke beoordeling.
  • Je moet punten toekennen aan een vraag.
  • Feedback is optioneel. Als je geen feedback toevoegt, weten studenten niet of ze de vraag juist beantwoord hebben.
  • Feedback en resultaten worden pas na indienen van de Test aan de student getoond. Dat kan direct na indienen zijn, of zelfs op een later tijdstip. Hierdoor is het minder geschikt als een formatief instrument voor toetsing van leren.

Samenvattend

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen Tests en Zelfevaluaties:

  1. De inzage in de resultaten

Bij een Zelfevaluatie ziet een docent niets van de resultaten, ook niet of een student de vragen beantwoord heeft. De ingevulde zelftoets wordt niet opgeslagen.


Bij een Test krijgt een docent uitgebreide statistieken te zien.

  1. De manier waarop studenten eventuele feedback op hun vragen zien.

Bij een Zelfevaluatie ziet een student na elke vraag of deze juist of onjuist is beantwoord en wordt de feedback getoond die de docent heeft toegevoegd.  De ingevulde zelftoets wordt echter niet opgeslagen en de student kan achteraf niet meer controleren welke antwoorden gegeven zijn. Je kunt alleen in de feedback aangeven wat het goede antwoord is.


Bij een Test ziet een student de feedback pas na indienen van de volledige test. Je kunt ervoor kiezen om de feedback direct na indienen te tonen of op een later tijdstip.

 

Vorige Handleiding Hoe kunnen groepen in Brightspace automatisch overgezet worden naar Ans?
Volgende Handleiding Hoe gebruik ik de vragenbibliotheek?