DLWO Docent

Hoe maak ik een cursusontwerp?

Aangepast op

Het is belangrijk dat elke cursus een duidelijke introductie, kern en afsluiting heeft. Dit zorgt voor consistentie in het cursusontwerp en herkenbaarheid voor studenten waardoor een meer optimale kennisoverdracht plaatsvindt.

  • De cursusintroductie is het welkomstwoord aan de student en geeft een globaal beeld. We gebruiken hiervoor een pagina met vaste indeling.
  • De kern bestaat uit de feitelijke cursusinhoud gestructureerd in blokken, thema's, studietaken en bevat leeractiviteiten die de student helpen de leerstof te verwerken. Hier plaats je de leeractiviteiten die de student moet uitvoeren om de leerstof te verwerken.
  • De cursusafsluiting geeft aan hoe de cursus afgesloten wordt: het tentamen en geeft uitleg over de cursusevaluatie.

Op hoofdniveau bestaat een cursus uit 'Eenheden', hiermee breng je structuur aan in het cursusontwerp. De 'eenheden' fungeren als mappen waarbinnen je de pagina's met leeractiviteiten plaatst, eventueel weer gegroepeerd in een map en bieden je de mogelijkheid om leeractiviteiten te structureren en groeperen. Het is niet mogelijk om pagina's met inhoud, leeractiviteiten, opdrachten etc. direct op hoofdniveau te plaatsen.

Voor de meeste inhoud en leeractiviteiten zul je een HTML-document met didactische componenten gebruiken, tenzij je specifieke functionaliteit nodig hebt zoals het insturen van een opdracht, een zelftoets, etc. Je maakt gebruik van didactische componenten om structuur en consistentie aan de cursus te geven zodat studenten weten wat er van hen wordt verwacht. Zo kan de student efficiënt leren en de docent efficiënt begeleiden.

Op hoofdniveau bestaat je cursus uit de eenheden:

  • Cursusintroductie met een HTML-document met sjabloon Cursusintroductie.html
  • De kern met een of meer thema's/blokken/studietaken. Ieder van deze thema's/blokken/studietaken bestaat dan weer uit een Introductie, een of meer leeractiviteiten, en een Afsluiting.
  • De cursusafsluiting.

In de kern kun je meerdere niveaus aanbrengen als je leeractiviteiten combineert in studietaken en die aggregeert in blokken of thema's. Op deze manier kun je maximaal drie niveaus maken, door binnen een eenheid een les te maken en binnen een les een map toe te voegen.

Een voorbeeld kan zijn

  • Gezond eten (cursusintroductie eenheid)
    • Introductie (HTML-document, sjabloon Cursusintroductie)
  • Thema 1 (eenheid)
    • thema introductie (html document, sjabloon Lege_pagina)
    • Studietaak (eenheid)
      • studietaak introductie (html document, sjabloon Lege_pagina)
      • een of meer leeractiviteiten (html document, sjabloon Lege_pagina, of specifieke tools)
      • studietaak afsluiting (html document, sjabloon Lege_pagina)
    • thema afsluiting (eenheid)
      • thema afsluiting (html document, sjabloon Lege_pagina)
  • Cursusafsluiting (eenheid)
    • terugblik (html document, sjabloon Lege_pagina)
    • tentamenvoorbereiding (html document, sjabloon Lege_pagina)
    • evaluatie(html document, sjabloon Cursusevaluatie)

 

De cursusintroductie, kern en cursusafsluiting worden in aparte handleidingen behandeld.

In aanvulling op de cursusinhoud maken we gebruik van de pagina's van Cursusinformatie. Deze statische cursusinformatie bestaat uit een vaste set aan pagina's die kort en duidelijk formuleren zodat een student snel belangrijke informatie kan vinden.

Schermafbeelding van een cursus met Cursusintroductie, kern bestaande uit twee thema's en de Cursusafsluiting
Schermafbeelding van Thema 1 met twee geneste studietaken
Vorige Handleiding Wat staat er in de statische cursusinformatie?
Volgende Handleiding Welke onderdelen plaats ik in de cursuskern?