DLWO Docent

Wanneer gebruik ik groepen?

Aangepast op

Er zijn meerdere redenen waarom je groepen gebruikt in een cursus. Het kan om logistieke redenen gaan zoals het verdelen van de begeleidingslast doordat docenten of tutoren een eigen groep studenten begeleid. Of je kunt groepen didactisch inzetten, Voorbeelden zijn legio. Om een paar te noemen.

  • Studenten in een projectgroep laten werken aan opdrachten als een presentatie of paper.
  • Groepen studenten elkaar peerfeedback laten geven zodat studenten van elkaars werk kunnen leren.
  • Studenten laten discussiëren over een specifiek onderwerp.
  • Groepen maken voor studenten met speciale pedagogische behoeften (bijvoorbeeld een groep  studenten die extra uitdaging willen of een groep voor studenten die extra begeleiding nodig hebben).
  • Samenwerkend leren (collaboratief of coöperatief leren) te faciliteren.
  • Een virtuele klas wilt houden voor aparte groepen.
  • Als docent een groep studenten kunnen beoordelen in ANS.
  • Een summatieve groepsopdracht in ANS maken en beoordelen.
  • ...

Een aantal aandachtspunten:

  • Zowel studenten als tutoren kunnen ingedeeld worden in een groep; docenten kunnen niet aan een groep toegewezen worden.
  • Docenten en tutoren dienen afspraken te maken wie welke groep begeleidt.
  • Zowel docenten als tutoren zien in begeleidingstaken alle opdrachtuitwerkingen en moeten eerst hun eigen groep te selecteren om na te gaan of een student van hun studiegroep iets heeft ingediend. Als je slechts één groep begeleidt hoef je dat slechts eenmalig te doen.
  • Docenten en tutoren zien in principe alle communicatie (berichten, discussie), tenzij je discussiedraden per groep aanmaakt. Dan zien tutoren alleen de discussieberichten van hun eigen groep.
  • Je kunt mededelingen voor een bepaalde groep maken.

In de cursus kun je een werkruimte inrichten voor groepen om een deel van de groepsprocessen te faciliteren. Deze werkruimte kan bestaan uit:

  • Discussie: zodat studenten (en docenten/tutoren) van de groep onderling kunnen communiceren.
  • Kluis: een map waar studenten (en docenten/tutoren) bestanden met elkaar kunnen delen.
  • Groepsopdracht: een opdracht waarbij één student de opdrachtuitwerking namens de gehele groep indient en de gehele groep dezelfde terugkoppeling krijgt.

Studenten kunnen in meerdere groepen ingedeeld worden. Studenten zien alle discussies, opdrachten, bestanden van de werkruimte ook als ze later aan een groep toegevoegd worden.

Het blijft mogelijk om individuele opdrachten te gebruiken waarvoor iedere student van de groep een opdrachtuitwerking indient en dus individueel een terugkoppeling ontvangt.

Hoe je groepen aanmaakt en de werkruimte inricht wordt uitgelegd in afzonderlijke handleidingen.

Als je de groepen uit je cursus wilt gebruiken in de virtuele klas of in ANS, dan moet de naam van de groepscategorie aan bepaalde voorwaarden voldoen. Raadpleeg de afzonderlijke handleidingen.

Hoe maak ik een virtuele klas voor groepen in Brightspace?

Hoe kunnen groepen in Brightspace automatisch overgezet worden naar Ans?

Hoe zet ik een groeps-instuuropdracht in Ans klaar?

Vorige Handleiding Hoe zie ik snel welke studenten hebben bijgedragen aan een discussieonderwerp?
Volgende Handleiding Hoe maak ik groepen in mijn cursus?