DLWO Docent

Wanneer gebruik ik welk type opdracht?

Aangepast op

Het is niet voldoende om slechts leerstof en bronnen aan te bieden die gelezen, bekeken of beluisterd moeten worden. Je gebruikt activerende werkvormen om de student te helpen de leerstof te verwerken en de leerdoelen te behalen. De didactische functie bepaalt welke werkvorm je kiest. Werkvormen zoals een opdracht, een zelftoets een bijdrage in een bijeenkomst, een mondelinge bespreking zijn geschikt om studenten de leerstof actief te laten verwerken.

Twee vragen zijn relevant bij het maken van een keuze.

  • Hoe wil je beoordelen? Je kunt summatief beoordelen en formatief beoordelen. In het eerste geval telt het resultaat mee voor het eindoordeel. In het tweede geval ondersteunt de beoordeling en de feedback het leerproces van de student.
  • Hoe wil je de student volgen? Je kunt er voor kiezen studenten niet te volgen. Je kunt er ook voor kiezen alleen te zien of iets gedaan is. Je kunt kiezen om de groepsresultaten te bekijken en daarop te reageren. En tenslotte kun je feedback geven aan je studenten, individueel of aan de groep als geheel. Je keuze hangt af van hoe belangrijk de leeractiviteit is in de cursus en van meer pragmatische zaken zoals het aantal studenten en de beschikbare tijd voor begeleiding.
Schematische weergave van de keuze voor een bepaald type opdracht

Voorbeelden van activiteiten en werkvormen per didactische functie

Didactische functie Voorbeelden activiteiten en werkvormen
Activeren Leerstof aanbieden
Oefeningen geven
Simulatie aanbieden
Serious game aanbieden
Energizen
Verwerkingsopdrachten geven
Kennisclips aanbieden
Authentieke taken aanbieden
Voorbeelden gebruiken
Gevarieerde opdrachten aanbieden (bijvoorbeeld discussie, debat, lezen, kennis toepassen, presenteren, reflecteren, rollenspel, mindmap maken etc.)
Motiveren Enthousiast maken
Uitdagen, reacties uitlokken
Weg naar succes laten zien
Nieuwsgierig maken
Tutoren inzetten
Coachen
Voorbeelden geven en ook non-voorbeelden
Aansluiten bij ervaringen en leefwereld
Toepassingsmogelijkheden van inhoud aangeven
Begeleiden Automatische feedback geven
Persoonlijke feedback geven
Groepsfeedback geven
Voorbeeldantwoorden geven
Peerfeedback geven
Tutoren inzetten
Coachen
Vragen beantwoorden
Sterke en zwakke punten laten zien
Succesbeleving en zelfvertrouwen vergroten
Samenwerken Co-creëren faciliteren
Samenwerkingsopdrachten geven
Verbinden Kennismaken (virtuele)bijeenkomst (filmpje)
Coachen
Laten samenwerken
Structureren Leerstof toegankelijk maken
Overzicht geven
Instrueren en lesgeven
Leerdoelen expliciteren
Verwachtingen expliciteren
Structuur in cursusmateriaal aanbrengen
Opdelen in taken, onderdelen, lessen
Rooster geven
Studielast aangeven
Studeeraanwijzingen geven
Flexibiliseren Persoonlijk maken
Verschillende tempi aanbieden
Verschillende werkvormen of leerpaden aanbieden
Toetsen (formatief)
Leerdoelen expliciteren
Zelftoetsen aanbieden
Stand van weten en begrijpen laten ervaren
Sterke en zwakke punten laten zien
Verwerkingsvragen aanbieden
Oefeningen aanbieden
Simulatie aanbieden
Quiz aanbieden
(voorbereiding op summatieve opdrachten)
Oefententamens aanbieden
Oefenpaper laten schrijven

Toelichting op type opdracht

In de tabel hieronder geven we een aantal voorbeelden hoe je een bepaalde type opdracht in je cursus configureert

Type opdracht Gebruik Hoe maken
Opdracht Bedoeld voor allerlei soorten activerende opdrachten. HTML-document met didactische componenten Instructie, Studeeraanwijzing(en), Bronnen
Zelftoets (Zelfevaluatie) Bedoeld om studenten inzicht te geven in hun voortgang.
Verschillende types vragen zijn mogelijk (meerkeuze, matching, volgorde, rekenkundig, etc.)
Docent ziet niets van de resultaten.
Feedback kan geformuleerd worden per antwoordalternatief en de vraag.
Student krijgt feedback direct na beantwoorden van elke vraag.
Student kan meerdere malen invullen.
Zelfevaluatie
Zelftoets (Test) Bedoeld om studenten inzicht te geven in hun voortgang, waarbij docent wel inzicht heeft in de resultaten.
Verschillende types vragen zijn mogelijk (meerkeuze, matching, volgorde, rekenkundig, etc.).
Feedback kan geformuleerd worden per antwoordalternatief en de vraag.
Student krijgt feedback pas NA beantwoorden van alle vragen en indienen van de Test.
Als docent kies je hoe vaak studenten de Test kunnen invullen (1 of meerdere keren, of onbeperkt).
Test
Instuuropdracht (formatief, antwoordmodel) Bedoeld voor opdrachten die niet meetellen voor het eindcijfer en waarbij de student een document instuurt.
Studenten krijgen geen persoonlijke feedback maar een antwoordmodel.
Het antwoordmodel wordt vrijgegeven met release voorwaarden
HTML-document met didactische componenten Instructie, Studeeraanwijzing(en), Bronnen
+
Opdracht
+ HTML-document voor antwoordmodel (met release voorwaarden)
Instuuropdracht (formatief, feedback van docent) Bedoeld voor opdrachten die niet meetellen voor het eindcijfer en waarbij de student een document instuurt.
Docent/tutor/examinator geeft feedback.
HTML-document met didactische componenten Instructie, Studeeraanwijzing(en), Bronnen
+
Opdracht
Instuuropdracht (summatief, ANS) Bedoeld voor een opdracht die meetelt voor het eindcijfer.
Je maakt de digitale toets aan in ANS.
In je cursus geef je alle relevante informatie, instructie, studeeraanwijzingen, bronnen.
Je legt de koppeling naar de ANS digitale toets.
ANS Digitale toets
In je cursus:
HTML-document met didactische componenten Instructie, Studeeraanwijzing(en), Bronnen
+
Koppeling naar ANS Digitale toets
Online bijeenkomst Bedoeld voor een virtuele klas Cursus media, Virtuele klas
Vorige Handleiding Hoe herstel ik een verwijderde mededeling?
Volgende Handleiding Hoe maak ik een instuuropdracht?