In dit artikel staat beschreven wat de functie van de verschillende OU componenten zijn en hoe je ze kunt gebruiken om efficient een cursuspagina op te bouwen.
Deze component heeft als functie om op een vaste plek (bij voorkeur helemaal bovenaan een pagina) duidelijk te maken hoeveel tijd het onderdeel kost. Gebruik het bijvoorbeeld bij het begin van elk thema.

Deze component biedt een herkenbaar en constistent overzicht van alle verplichte bronnen, zoals boeken, applicaties, hoofdstukken, artikelen, video's etc. die de student nodig heeft.
De bronnen die studenten in een opdracht nodig hebben maak je altijd aanklikbaar in de opdracht zelf, zodat ze just in time beschikbaar zijn en de student niet hoeft te scrollen

Een lijst met alle verplichte bronnen worden, bij voorkeur aanklikbaar, geplaatst onder Cursusinformatie -->Bronnen. Zie ook Wat staat er in cursusinformatie?
Deze component biedt een herkenbaar en consistent overzicht van alle facultatieve bronnen zoals boeken, applicaties, hoofdstukken, artikelen, video's etc. die de student nodig heeft op deze pagina.
Bij opdrachten maak je bronnen aanklikbaar zodat ze just in time beschikbaar zijn op de plek waar je ze nodig hebt.

In deze component staat duidelijk wat een student moet doen om de stof te verwerken.

Zie ook Hoe maak ik een goede opdracht?
Met deze component kun je een vraag op de pagina opnemen, die de verwerking van de stof bevordert. Dit kan een meerkeuze of een open vraag zijn. De student kan het de standaardterugkoppeling opvragen zonder zelf een antwoord in te voeren.
Voorbeeld Inline vraag met antwoordalternatieven

Met deze component kun je één open vraag stellen die het verwerken van de stof stimuleert. De student kan het antwoord, de uitleg of de toelichting opvragen door een muisklik zonder zelf een antwoord in te hoeven voeren.

Met deze component kun je meerdere open vragen stellen die het verwerken van de stof stimuleert en een socratische dialoog mogelijk maken. De student kan het antwoord, de uitleg of de toelichting opvragen door een muisklik zonder zelf een antwoord in te hoeven voeren.
Je kunt zelf vragen die je niet nodig hebt makkelijk verwijderen.

Deze component presenteert alle leerdoelen op een herkenbare en gestructureerde manier, zodat studenten duidelijk zien wat ze moeten beheersen.
Beschrijf in enkele leerdoelen (7 tot 10) wat de student bereikt heeft na het afronden van dit onderdeel.
Een correct geformuleerd leerdoel voldoet aan vier criteria:
- bevat een actie-werkwoord
- bevat een zelfstandig naamwoord
- beschrijft het eindniveau van de student
- is helder en niet te detaillistisch

Deze component zorgt dat een casusbeschrijving binnen een cursus steeds op herkenbare consistente manier op een pagina staan.

Deze component zorgt voor een herkenbare en consistente markering van een kernbegrip op een pagina, zodat het direct opvalt voor de student.

Deze component biedt een aanwijzing of tip die de student op weg helpt bij het bestuderen en van de cursus en het maken van opdrachten.

Deze component geeft op een herkenbare en constistente manier nadruk aan een specifiek stukje tekst, zoals een citaat, een praktijkbeschrijving of een ander belangrijk onderdeel.

Deze component markeert op een consistente herkenbare manier een bepaald type opdracht, zodat het direct opvalt voor de student. Het gaat hier niet om gewone opdrachten die gerelateerd zijn aan de inhoud van de cursus maar speciale opdrachten die gericht zijn op het bevorderen van de studievaardigheid.

Deze component presenteert een voorbeeld bij de stof op een herkenbare manier. Voorbeelden kunnen helpen om de stof beter te begrijpen en toe te passen.

In een nieuwe cursusomgeving wordt standaard een cursusintroductie eenheid geplaatst. Deze component is bedoeld voor gevallen waarin je dit onderdeel opnieuw wil maken.
Zie ook het artikel Wat plaats ik in de cursusintroductie?
Deze component is een placeholder, zodat medewerkers van de faculteiten hier een afbeelding kunnen plaatsen.

Deze component is bedoeld om gemakkelijk een tabel op een cursuspagina te plaatsen.
