Onderstaande checklist is te gebruiken bij het voorbereiden, geven en nabewerken van een virtuele klas sessie, rekening houdend met studenten met verschillende ondersteuningsbehoeften. De checklist is specifiek uitgewerkt voor:
- Studenten met een visuele beperking.
- Studenten met een auditieve beperking.
- Neurodivergente studenten
Er is onderscheid gemaakt in twee toepassingen van de virtuele klas:
Veel van de aanbevelingen zijn handig voor alle studenten, ook die zonder speciale ondersteuningsbehoefte. Soms kunnen behoeftes echter conflicteren (bijv. camera aan of camera uit). Het is dan aan de docent om een afweging te maken.
Geef bij Cursusinformatie > Toegankelijkheid aan hoe jij in je cursus omgaat met de verschillende ondersteuningsbehoeftes in de virtuele klas (en je cursus in het algemeen) en hoe studenten hierover contact met je kunnen opnemen.
Wil je je verder verdiepen in het toegankelijker maken van je cursus voor studenten met autisme? Neem dan een kijkje in de cursus Autisme Inclusief Onderwijs.
Online college
Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
Studenten met een visuele beperking hebben doorgaans eigen voorzieningen, zoals contrast- en lettertype-instellingen, voorleessoftware of een screenreader, en zijn vertrouwd met toetsenbordnavigatie. | Studenten met een auditieve beperking hebben doorgaans voorzieningen geïnstalleerd, zoals tools voor het opnemen van sessies en het omzetten van audio naar tekst of naar braille. Het converteren naar braille gebeurt echter meestal achteraf, omdat real-time conversie nog niet goed mogelijk is. | Neurodivergente studenten zijn vooral gebaat bij eenduidigheid, volledigheid en voorspelbaarheid. |
Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
Stel alle gebruikte bronnen vooraf beschikbaar op een centrale plek binnen de cursus buiten de virtuele klas, zodat studenten deze vooraf kunnen inzien. In de virtuele v\klas zijn bronnen namelijk pas toegankelijk zodra de sessie start. Creëer hiervoor een aparte activiteit in je cursus (bijv. Voorbereiding virtuele klas), waar je alle relevante bronnen samenvoegt. | ||
Neem de virtuele klas sessie op in het cursusrooster, zodat alle roosterinformatie op één centrale plek binnen de cursus beschikbaar en up-to-date is voor voorleessoftware. Upload het rooster niet als gescand document, maar maak er een HTML-pagina van. Anders kan de voorleessoftware het rooster niet lezen. Wanneer je visuele bronnen gebruikt (zoals afbeeldingen, presentaties, video’s, whiteboards of gedeelde schermen), zorg er dan voor dat deze voldoen aan de toegankelijkheidseisen voor voorleessoftware. Voorzie afbeeldingen en video’s van transcripties en controleer bestanden zoals PowerPoint, Word en PDF op toegankelijkheid met de ingebouwde analysetools. |
Werk het scenario van je geplande virtuele klas sessie in detail uit en maak dit vooraf beschikbaar, in plaats van de opzet pas bij aanvang mondeling te delen. Voorzie audio-opnames van een (automatisch gegenereerde) transcriptie en video’s van ondertiteling. Bij gebruik van een PowerPoint-presentatie kun je verschillende toegankelijkheidsopties toepassen:
|
Neem de virtuele klas sessie op in het cursusrooster, zodat alle roosterinformatie centraal en up-to-date beschikbaar is. Werk het scenario van je geplande virtuele klas sessie in detail uit en maak dit vooraf beschikbaar, in plaats van de opzet pas bij aanvang mondeling te delen. Verdeel de sessie in kleinere stukken en plan pauzes zorgvuldig (maximaal na 45 minuten). Bij meerdere virtuele klas sessies binnen een cursus: hanteer waar mogelijk een uniforme structuur, zodat studenten zich beter kunnen concentreren op de inhoud. Communiceer vooraf duidelijk:
|
Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
| ||
Netiquette:
Toegankelijkheid:
Presenteren:
Interactie:
|
Netiquette:
Powerpoint presentatie:
Toegankelijkheid:
|
Netiquette:
Structuur:
Toegankelijkheid:
Discussies:
|
Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
| ||
Transcribeer of vat de virtuele klas-opname samen, zodat deze achteraf goed te beluisteren is met voorleessoftware.
|
Zorg ervoor dat de sessie-opname wordt ondertiteld, zodat deze achteraf goed te bekijken en toegankelijk is voor alle studenten.
|
Samenwerken
Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
Geef studenten de mogelijkheid om vooraf aan de docent aan te geven of zij wensen hebben met betrekking tot de groepsindeling, zoals het werken met bekenden of altijd deelnemen in een vast groepje. |
Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
Maak de groepsindeling indien mogelijk vooraf bekend, zodat studenten, als ze dat willen, alvast een manier van samenwerken kunnen afspreken. | ||
|
Zorg ervoor dat een groepsopdracht duidelijk geformuleerd is, met specifieke details over het doel, de voorbereiding, de aanpak, de tijdsduur en het op te leveren resultaat. Daarnaast is het essentieel dat alle deelnemers zich aan deze afspraken houden. |
Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
Check tijdens de sessie regelmatig bij de groepjes of studenten aanvullende ondersteuningsbehoeften hebben of tegen (technische) problemen aanlopen. | ||
Voorstelrondje
Gedeeld document
|
Beeld en geluid
Transcriptie
|
Samenwerking
Opnemen
|
- Ga naar de virtuele klas en klik bovenin op Hulpmiddelen.
- Kies voor Breakout-rooms.
- Klik op Instellingen.
- Zet een vinkje bij Opnemen - Sessie-opname starten.
- Klik op Sluiten om de wijzigingen op te slaan.



Visuele beperking | Auditieve beperking | Neurodivergent |
---|---|---|
Bied studenten de mogelijkheid om ook na afloop van de virtuele klas sessie vragen te stellen, bijvoorbeeld via het discussieforum. | ||
Transcribeer of vat de virtuele klas-opname samen, zodat deze achteraf goed te beluisteren is met voorleessoftware.
|
Zorg ervoor dat de sessie-opname wordt ondertiteld, zodat deze achteraf goed te bekijken en toegankelijk is voor alle studenten.
|