DLWO Docent

Welke onderdelen plaats ik in de cursuskern?

Aangepast op

Het is belangrijk dat elke cursus een duidelijke introductie, kern en afsluiting heeft. Dit zorgt voor consistentie in het cursusontwerp en herkenbaarheid voor studenten waardoor een meer optimale kennisoverdracht plaatsvindt.

  • De cursusintroductie is het welkomstwoord aan de student en geeft een globaal beeld. We gebruiken hiervoor een pagina met vaste indeling.
  • De kern bestaat uit de feitelijke cursusinhoud gestructureerd in blokken, thema's, studietaken en bevat leeractiviteiten die de student helpen de leerstof te verwerken. De kern volgt dezelfde structuur als de cursus en bestaat altijd uit een Introductie, een of meer leeractiviteiten en de Afsluiting.
  • De cursusafsluiting geeft aan hoe de cursus afgesloten wordt: het tentamen en geeft uitleg over de cursusevaluatie.

Op hoofdniveau bestaat een cursus uit 'Eenheden', hiermee breng je structuur aan in het cursusontwerp. De 'eenheden' fungeren als mappen waarbinnen je de pagina's met leeractiviteiten plaatst, eventueel weer gegroepeerd in een map en bieden je de mogelijkheid om leeractiviteiten te structureren en groeperen. Het is niet mogelijk om pagina's met inhoud, leeractiviteiten, opdrachten etc. direct op hoofdniveau te plaatsen.

Je zult voor veel van de leeractiviteiten gebruik maken van het HTML-document, tenzij je specifieke functionaliteit nodig hebt zoals het insturen van een opdrachtuitwerking, een zelftoets, virtuele klas, discussie, etc. In het HTML-document maak je gebruik van didactische componenten om structuur en consistentie aan de cursus te geven zodat studenten weten wat er van hen wordt verwacht. Zo kan de student efficiënt leren en de docent efficiënt begeleiden.

Ook de Introductie en Afsluiting bestaan uit HTML-documenten.

  • De Introductie bevat minimaal de Inleidende tekst en de didactische component Leerdoelen,
  • In de Afsluiting kun je terugblikken op het voorgaande of vooruitkijken naar de volgende eenheid. Je kunt ook afsluiten met een zelftoets of feedback beschikbaar maken.

Er zijn aparte handleidingen voor het toevoegen van eenheden, leeractiviteiten, didactische componenten en de tools voor specifieke functionaliteit.

De video illustreert het toevoegen van sjablonen en didactische componenten.

Vorige Handleiding Hoe maak ik een cursusontwerp?
Volgende Handleiding Welke onderdelen plaats ik in de cursusafsluiting?