DLWO Docent

Hoe gebruik ik de didactische component Instructies?

Aangepast op

In navolging van het OU-onderwijsmodel worden álle opdrachten– dus ook een instuuropdracht, zelftoets en bijeenkomst - op de volgende manier opgebouwd, zodat studenten precies weten wat er van hen wordt verwacht en de opdracht op de juiste manier uitvoeren. Zo kan de student efficiënt leren en de docent efficiënt begeleiden.

  1. Inleiding: je legt uit waarom ze de volgende opdracht gaan uitvoeren.
    • Gebruik minimaal 1 zin om de opdracht kort in te leiden
    • Activeer bijvoorbeeld de voorkennis van de student
    • Leg uit waarom deze opdracht uitgevoerd wordt en hoe deze opdracht zich verhoudt tot voorgaande opdrachten of stof die nog gaat komen
  2. Instructie: je vertelt studenten wat ze moeten gaan doen.
  3. Studeeraanwijzingen: je legt studenten uit hoe ze de opdracht moeten uitvoeren.
  4. Bronnen: je geeft studenten de middelen die ze nodig hebben om de opdracht uit te kunnen voeren.

De herkenbare structuur van een opdracht wordt ondersteund door een herkenbare vormgeving. De didactische componenten van een opdracht (m.u.v. de Inleiding) hebben elk een eigen opmaak, waardoor ze duidelijk herkenbaar en vindbaar zijn voor de student.

Voor alle inhoudelijke pagina's van de cursus dien je het sjabloon Lege-pagina.html te gebruiken. Dit sjabloon toont waar je de titel dient te plaatsen en waar je begint met de tekst.

Alleen als je dit sjabloon gebruikt, kun je didactische componenten toevoegen via het tool BS OU componenten.

Hoe voeg ik een HTML-document toe aan de cursusstructuur?

Hoe voeg ik didactische componenten toe aan een HTML-document?

Het is niet de bedoeling om een didactische component in een andere component op te nemen.

Voorbeeldweergave Instructies in OU componenten tool

Voorbeeldweergave van Instructies in OU componenten tool

Toelichting en voorbeelden

In de Instructie geef je aan wat studenten moeten doen.

  • Formuleer kort en krachtig de opdracht.
  • Gebruik de gebiedende wijs.
  • Wees duidelijk en eenduidig.

Voorbeelden van instructie:

  • Bestudeer onderstaande bronnen en beantwoord de volgende vragen:
  • Bekijk de 2 videoclips en maak een vergelijk tussen x en y
  • Maak een korte schets van ….
  • Lees onderstaande bronnen en maak de zelftoets om je begrip te testen
  • Neem, indien mogelijk, deel aan de online bijeenkomst en tref de nodige voorbereidingen
Voorbeeld Instructie bij een opdracht
Vorige Handleiding Hoe gebruik ik de didactische component Bronnen in een opdracht?
Volgende Handleiding Waar gebruik ik de didactische component Bronnen?