DLWO Docent

Wat staat er in de statische cursusinformatie?

Aangepast op

Een student kan op elke tijdstip gedurende het bestuderen van de cursus relevante (statische) cursusinformatie raadplegen via het Cursusinformatie menu. Dit is een vaste set aan pagina's die kort en duidelijk formuleren zodat een student snel belangrijke informatie kan vinden. De redactie kan helpen bij het uitwerken van de teksten.

Raadpleeg de handleiding Hoe pas ik statische cursusinformatie aan als je wilt weten hoe je de pagina's van de statische cursusinformatie aanpast.

  1. Klik op Cursusinformatie om de lijst met pagina's te tonen.
  2. Inhoud: Deze tekst is bedoeld om in een oogopslag een indruk te krijgen van waar de cursus over gaat. Hou het beknopt en geef op deze pagina in één alinea aan waar de cursus over gaat, welke onderwerpen en thema’s aan bod komen. Te uitgebreid en gedetailleerd schiet het doel voorbij.
    Geef aan of en welke voorkennis nodig is en geef aan wat de plaats van de cursus in de opleiding/het curriculum is.
  3. Leerdoelen: Benoem op deze pagina de algemene leerdoelen van de cursus zoals opgenomen in het tentamenprofiel.  Deze leerdoelen op cursusniveau worden ook vermeld in de introductie van de cursus en nader gespecificeerd op niveau van thema, blok, week, taak etc.
  4. Tentamen: Omschrijf op deze pagina de tentamen-vorm. Het gaat hier om een overzichtelijk en volledig overzicht van tentamen-eisen. Voorkom dat hier veel tekst op één pagina vermeld wordt. Voeg dan liever een link toe naar een document met de betreffende informatie. 
    1. Geef aan of een tentamen uit meerdere delen bestaat en hoe het eindcijfer wordt bepaald.  
    2. Geef volledige informatie over wat de student moet doen om te slagen 
    3. Voeg zo mogelijk een beoordelingsformulier of een rubric toe als hyperlink. 
    4. Geef aan hoe een student zich moet voorbereiden en aanmelden voor een tentamen. 
  5. Gedragscode: Plaats op deze pagina een (standaard) tekst over gedragscode en wetenschappelijke integriteit. Hiermee geef je aan hoe we verwachten dat studenten in een wetenschappelijke opleiding handelen. Onderwerpen die aan kunnen komen zijn wetenschappelijke integriteit, ethiek, fraude, plagiaat, regels rondom samenwerken aan een product, etc. Maak duidelijk wat wel en wat niet is toegestaan.
  6. Bronnen: Hier komt het complete overzicht van alle cursusbronnen (gecategoriseerd naar verplicht en facultatief) die bij de cursus horen. Boeken, artikelen, relevante websites etc.
    1. Eventueel kunnen bronnen gecategoriseerd worden naar taak/blok/thema/week. Hierbij moet wel duidelijk blijven welke bronnen verplicht zijn en welke facultatief.
    2. Bronnen worden correct volgens de geldende richtlijnen genoteerd. 
    3. Hier maak je geen hyperlinks naar bronnen. De bron zelf wordt in de context van de leeractiviteit of opdracht aangeboden, eventueel met hyperlink.
  7. Begeleiding: Hier wordt een foto van de eerste examinator opgenomen en foto's of video's van de overige docenten of tutoren. De introductievideo van de eerste examinator wordt hier niet getoond omdat deze getoond wordt in de cursusintroductie.
    1. Geef op deze pagina de namen van de eerste en tweede examinator van de cursus. 
    2. Geef ook de namen aan van de docenten of tutoren die naast de examinatoren bij de cursus betrokken zijn. 
    3. Geef aan hoe de begeleiding in deze cursus vorm krijgt. 
    4. Benoem of er groepsgewijs of individueel feedbackmomenten, virtuele klassen, vragenuurtjes, bijeenkomsten, etc. zijn. De data van de bijeenkomsten neem je op bij het Rooster.
    5. Je geeft hier niet aan hoe studenten contact kunnen opnemen met docenten en tutoren. Dat doe je bij Contact.
  8. Toegankelijkheid: Deze pagina bevat een standaard tekst over inclusief onderwijs aan de Open Universiteit en een verwijzing naar Drempelsweg voor studenten die ondersteuning nodig hebben. Heb je als docent in je cursus al maatregelen getroffen om de cursus toegankelijker te maken, dan kun je dat hier toevoegen.
  9. Contact: Deze informatie helpt student te bepalen wat te doen bij vragen: bij wie kan ik terecht met welke vraag. Bij vragen over de inhoud is het aan te raden studenten te leren om eerst de vraag in het discussieforum te stellen aan medestudenten en dan pas aan de begeleider. Om studenten te helpen bij het in contact komen met medestudenten kan bijvoorbeeld een discussieonderwerp ‘Samen studeren’ worden ingericht. Voor technische vragen kunnen studenten terecht bij het eerste loket Service en Informatie (SenI) via https://www.ou.nl/direct-contact. Zorg dat je hier in ieder geval vermeld: 
    1. Waar kun je met technische problemen terecht, 
    2. Waar kun je met inhoudelijke vragen terecht, 
    3. Hoe kun je contact opnemen met de studieadviseur.
    4. Het heeft de voorkeur om binnen de leeromgeving te communiceren en niet daarbuiten.
  10. Rooster: Geef op deze pagina informatie over wat de student van week tot week moet doen om op schema te blijven en de cursus binnen een bepaalde tijd af te kunnen ronden. 
    Rooster is een generieke term: onder rooster kun je ook een planningshulp en studeerwijzer plaatsen. Door het aanreiken van een rooster stimuleer je studenten om (ook in een variabele cursus) op schema te blijven en geef je ze houvast om doelgericht hun studeertijd te gebruiken. Zo weten studenten precies wat er van hun verwacht wordt.
    1. Voeg het rooster als een tabel toe in de lopende tekst of als Word of PDF document. 
    2. Stimuleer de student en geef houvast. Een rooster is niet alleen van belang bij een vaste cursus maar zeker ook bij een variabele cursus.  
    3. Geef aan als er (online) bijeenkomsten gepland zijn waar een student rekening mee kan houden.
Vorige Handleiding Welke onderdelen en tekst plaats ik in de Cursusintroductie?
Volgende Handleiding Hoe maak ik een cursusontwerp?