Deze handleiding heeft alleen betrekking op formatieve opdrachten - opdrachten die niet meetellen voor het eindoordeel. Summatieve opdrachten worden afgehandeld via het toetssysteem ANS en worden in deze handleiding niet behandeld.
In navolging van het OU-onderwijsmodel worden álle opdrachten– dus ook een instuuropdracht, zelftoets en bijeenkomst - op de volgende manier opgebouwd, zodat studenten precies weten wat er van hen wordt verwacht en de opdracht op de juiste manier uitvoeren. Zo kan de student efficiënt leren en de docent efficiënt begeleiden.
De herkenbare structuur van een opdracht wordt ondersteund door een herkenbare vormgeving. De onderdelen van een opdracht (m.u.v. de Inleiding) hebben elk een stijlfiguur, waardoor ze duidelijk herkenbaar en vindbaar zijn voor de student.
Je maakt formatieve opdrachten altijd door een HTML-pagina aan te maken waar je de didactische componenten Instructie, Studeeraanwijzingen en Bronnen aan toevoegt.
Als het een opdracht betreft waarvoor studenten iets moeten insturen, maak je ook gebruik van de Opdrachten tool en voeg je na de HTML pagina de opdracht pagina toe waar studenten het werkstuk kunnen insturen. Via deze opdrachtpagina geef je feedback.
Alle instuuropdrachten bestaan uit minimaal twee pagina's:
- een HTML document met didactische componenten voor de opdracht instructie
- de pagina waar studenten het werkstuk insturen
Gaat het om een opdracht waar automatische feedback gegeven wordt, dan gebruik je release voorwaarden om een derde pagina met deze automatische feedback te tonen nadat de student heeft ingediend.
In deze handleiding leggen we uit hoe je een instuuropdracht aanmaakt waarvoor docent of tutor feedback geeft.
Je maakt de opdracht door een HTML document aan te maken waar je didactische componenten aan toevoegt via de OU componenten tool. Open de OU componenten tool eerst, zodat je dat pop-up venster bij de hand hebt als je het HTML document maakt.
- Klik op Tools --> OU componenten in de cursusnavigatiebalk.
- Er verschijnt een pop-up venster. Laat dat venster staan of plaats het ergens waar je makkelijk bij kunt.
Maak vervolgens het HTML document waarin je de opdracht specificeert en de didactische componenten toevoegt.
-
Inleiding: je legt uit waarom ze de volgende opdracht gaan uitvoeren.
- Gebruik minimaal 1 zin om de opdracht kort in te leiden
- Activeer bijvoorbeeld de voorkennis van de student
- Leg uit waarom deze opdracht uitgevoerd wordt en hoe deze opdracht zich verhoudt tot voorgaande opdrachten of stof die nog gaat komen
- Instructie: je vertelt studenten wat ze moeten gaan doen.
- Studeeraanwijzingen: je legt studenten uit hoe ze de opdracht moeten uitvoeren.
- Bronnen: je geeft studenten de middelen die ze nodig hebben om de opdracht uit te kunnen voeren.
- Klik op Cursus --> Inhoud in de cursusnavigatiebalk.
- Klik op de eenheid waar de opdracht deel van uitmaakt.
- Klik op Nieuwe maken.
- Een nieuw scherm verschijnt. Klik op HTML-document.
- Klik op Sjabloon selecteren om het menu open te klappen.
- Klik op Lege-Pagina.html.
- Je vult op twee plekken de titel van de opdracht in: In het Naam veld van het formulier en bij [[Titel]] in de tekst editor.
- Vervang [[Tekst]] door de inleiding van de opdracht.
- Ga naar het pop-up venster met de OU componenten tool dat je in de eerste stap geopend hebt.
- Selecteer de component Instructie en kopieer deze.
- Ga naar het browser tabblad met het HTML document dat je net aangemaakt hebt.
- Plaats de cursor onder je inleidende tekst en voeg de Instructie component toe via Ctrl-v of rechtermuisknop Plakken.
- Type de instructie in deze component.
- Herhaal dit voor de Studeeraanwijzingen en Bronnen.
- Klik op Opslaan en sluiten.
Voor uitleg over de didactische componenten kun je de handleidingen raadplegen:
- Klik op Nieuwe maken
- Een nieuw scherm verschijnt. Klik op Opdracht.
- Vul in het Naam veld een titel in. Het advies is om duidelijk aan te geven dat de studenten hier het werkstuk inleveren. Bijvoorbeeld: in de voorgaande stappen heb je in het HTML document de instructie gegeven om een planning te maken. Dat HTML document heb je opgeslagen als 'Maak je planning'. Deze opdracht zou dan kunnen heten: Stuur je planning in.
- Geef in het Instructies veld in een of twee zinnen aan wat studenten hier moeten insturen. De volledige instructie staat immers op de voorgaande pagina die je net hebt aangemaakt.
- Klik op Opslaan en sluiten.
De standaardinstelling zal voor het grootste deel van de opdrachten voldoen:
- het is een individuele opdracht: ieder student dient deze in te sturen
- studenten dienen een of meer bestanden in te sturen
- studenten kunnen meerdere keren indienen
- alle indieningen worden bewaard
- annotatiehulpmiddelen zijn beschikbaar
De instellingen worden in een aparte handleiding beschreven.
Als dit een instuuropdracht is waar je geen individuele feedback geeft, maar een antwoordmodel of automatische feedback toevoegen, maak dan een derde HTML-document aan voor het antwoordmodel.
Door de opdracht aan een groepscategorie te koppelen, configureer je de opdracht als een groepsopdracht. Je kunt de opdracht echter slechts aan een groep koppelen, nadat de groepcategorie en groepen zijn aangemaakt.
Voor een groepsopdracht dient één student de uitwerking in namens de groep. Geef de opdracht dan een naam die duidelijk aangeeft dat het een groepsopdracht is om ervoor te zorgen dat studenten hun werk bij de juiste groep inleveren.
Raadpleeg de handleiding Hoe maak ik een groepsopdracht?