DLWO Docent

Waar gebruik ik de didactische component Leerdoelen?

Aangepast op

Didactische componenten geven structuur en consistentie aan de cursus zodat studenten weten wat er van hen wordt verwacht. Zo kan de student efficiënt leren en de docent efficiënt begeleiden.

Je gebruikt de Leerdoelen om aan te geven welke kennis en vaardigheden bereikt heeft na bestuderen van de cursus. We onderscheiden leerdoelen op het niveau van de cursus, het blok(/thema/week) en/of de taak. Leerdoelen worden afgestemd op het niveau waarop ze beschreven worden. Leerdoelen op cursusniveau zijn dus groter en breder geformuleerd dan op taakniveau. Je neemt de Leerdoelen component op in de statische cursusinformatie, in de cursusintroductie pagina en bij de introductie op een thema/blok/studietaak.

In de statische cursusinformatie benoem je de algemene leerdoelen van de cursus zoals opgenomen in het tentamenprofiel. Deze leerdoelen op cursusniveau worden ook vermeld in de introductie van de cursus en nader gespecificeerd op niveau van thema, blok, week, taak etc.

In de cursusintroductie en de  introductie van een cursusonderdeel (een taak/blok/thema/week) beschrijf je in 7 tot 10 leerdoelen in globale termen wat de student bereikt heeft na het afronden van de cursus.

Een goed geformuleerd leerdoel specificeert het beoogde niveau van de student in termen van concreet gedrag. In de onderwijskundige literatuur wordt benadrukt dat leerdoelen het best beschreven kunnen worden met actieve werkwoorden. Dit zijn werkwoorden die zichtbaar en daarmee toetsbaar gedrag beschrijven, zoals samenvatten of berekenen of in eigen woorden uitleggen. Niet actieve werkwoorden die een proces in het hoofd van studenten beschrijven zoals bijvoorbeeld kennis hebben van of inzicht hebben in, begrijpen zijn niet geschikt in leerdoelen.

Een correct geformuleerd leerdoel voldoet aan vier criteria:

  1. bevat een actief werkwoord;
  2. bevat een zelfstandig naamwoord;
  3. beschrijft het eindniveau van de student;
  4. is helder en niet te detaillistisch.

Voor alle inhoudelijke pagina's van de cursus dien je het sjabloon 'Lege-pagina.html' te gebruiken. Dit sjabloon toont waar je de titel dient te plaatsen en waar je begint met de tekst.

Alleen als je dit sjabloon gebruikt, kun je didactische componenten toevoegen via het tool BS OU componenten.

Hoe voeg ik een HTML-document toe aan de cursusstructuur?

Hoe voeg ik didactische componenten toe aan een HTML-document?

Voor de cursusintroductie gebruik je een ander sjabloon: Cursusintroductie. Dit sjabloon bevat alle benodigde onderdelen.

Het is niet de bedoeling om een didactische component in een andere component op te nemen.

Voorbeeldweergave Leerdoelen in OU componenten tool

Voorbeeldweergave van Leerdoelen in de OU componenten tool

Toelichting en voorbeelden

Een goed geformuleerd leerdoel specificeert het beoogde niveau van de student in termen van concreet gedrag. In de onderwijskundige literatuur wordt benadrukt dat leerdoelen het best beschreven kunnen worden met actieve werkwoorden. Dit zijn werkwoorden die zichtbaar en daarmee toetsbaar gedrag beschrijven, zoals samenvatten of berekenen of in eigen woorden uitleggen. Niet actieve werkwoorden die een proces in het hoofd van studenten beschrijven zoals bijvoorbeeld kennis hebben van of inzicht hebben in, begrijpen zijn niet geschikt in leerdoelen.

Een correct geformuleerd leerdoel voldoet aan vier criteria:

  1. bevat een actief werkwoord;
  2. bevat een zelfstandig naamwoord;
  3. beschrijft het eindniveau van de student;
  4. is helder en niet te detaillistisch.

Voorbeeld van Leerdoelen

Na het afronden van dit onderdeel ben je in staat om:

  • zelfstandig, binnen drie weken, een vragenlijstonderzoek uit te voeren en te rapporteren volgens APA richtlijnen.
  • een beschrijving te geven van de centrale thema's die te maken hebben met de manier waarop patiënten hun ziekteproces doorlopen (kwaliteit van leven, coping, verliesverwerking, adaptatie en zelfmanagement)

Voorbeeldweergave van Leerdoelen in de cursusintroductie

Onderstaand voorbeeld toont algemene leerdoelen op hoofdniveau in de cursusintroductiepagina.

Voorbeeld van algemene leerdoelen in de cursusintroductie

Dit is een voorbeeld van leerdoelen in een studietaak introductie

Voorbeeld van leerdoelen in de studietaak introductie
Vorige Handleiding Wanneer gebruik ik de didactische component Kernbegrip?
Volgende Handleiding Wanneer gebruik ik de didactische component Nadruk?