DLWO Docent

Hoe gebruik ik de didactische component Studeeraanwijzingen?

Aangepast op

Studeeraanwijzingen worden altijd opgenomen in de cursusintroductie en álle opdrachten – dus ook een instuuropdracht, zelftoets en bijeenkomst. Indien relevant kunnen in de taakintroductie of blok-/thema-/weekintroductie studeeraanwijzingen opgenomen worden.

Studeeraanwijzingen in een introductie (cursus/blok/thema/week) geven aan hoe de student het best kan studeren, plannen, opdrachten voorbereiden, etc.

In navolging van het OU-onderwijsmodel worden álle opdrachten – dus ook een instuuropdracht, zelftoets en bijeenkomst - op de volgende manier opgebouwd, zodat studenten precies weten wat er van hen wordt verwacht en de opdracht op de juiste manier uitvoeren. Zo kan de student efficiënt leren en de docent efficiënt begeleiden.

  1. Inleiding: je legt uit waarom ze de volgende opdracht gaan uitvoeren.
    • Gebruik minimaal 1 zin om de opdracht kort in te leiden
    • Activeer bijvoorbeeld de voorkennis van de student
    • Leg uit waarom deze opdracht uitgevoerd wordt en hoe deze opdracht zich verhoudt tot voorgaande opdrachten of stof die nog gaat komen
  2. Instructie: je vertelt studenten wat ze moeten gaan doen.
  3. Studeeraanwijzingen: je legt studenten uit hoe ze de opdracht moeten uitvoeren.
  4. Bronnen: je geeft studenten de middelen die ze nodig hebben om de opdracht uit te kunnen voeren.

De herkenbare structuur van een opdracht wordt ondersteund door een herkenbare vormgeving. De onderdelen van een opdracht (m.u.v. de Inleiding) hebben elk een stijlfiguur, waardoor ze duidelijk herkenbaar en vindbaar zijn voor de student.

Voor alle inhoudelijke pagina's van de cursus dien je het sjabloon Lege-pagina.html te gebruiken. Dit sjabloon toont waar je de titel dient te plaatsen en waar je begint met de tekst.

Alleen als je dit sjabloon gebruikt, kun je didactische componenten toevoegen via het tool BS OU componenten.

Je hoeft de didactische component slechts 1x toe te voegen, ook als je meer dan één studeeraanwijzing wilt opnemen. Door op de Enter toets te drukken, maak je een nieuwe studeeraanwijzing aan.

Hoe voeg ik een HTML-document toe aan de cursusstructuur?

Hoe voeg ik didactische componenten toe aan een HTML-document?

Het is niet de bedoeling om een didactische component in een andere component op te nemen.

Voorbeeldweergave Studeeraanwijzing in OU componenten tool

Voorbeeldweergave van Studeeraanwijzing in OU componenten tool

Toelichting en voorbeelden

In de Instructie geef je aan wat studenten moeten doen. In de Studeeraanwijzing leg je uit hoe studenten dat moeten doen.

  • Gebruik voor elke studeeraanwijzing 1 handje (zie het als bullet points)
  • Cluster de studeeraanwijzingen die over hetzelfde gaan.
  • De studeeraanwijzing is ondersteunend aan het uitvoeren van de instructie. Het zijn aanwijzingen over hoe de opdracht uitgevoerd moet worden.

Voorbeelden van studeeraanwijzing:

  • Maak het verslag niet langer dan 400 woorden
  • Gebruik het template
  • Gebruik de knop insturen om …
  • Je ontvangt na insturen direct een voorbeelduitwerking waarmee je je eigen antwoord kunt vergelijken en eventueel corrigeren of aanvullen.
  • De toets bestaat uit 8 meerkeuze vragen en 3 open vragen
  • Je kunt de toets zo vaak maken als je wilt
  • De docent krijgt geen inzicht in je resultaten
  • Maak ter voorbereiding van de bijeenkomst …
  • Indien je niet in de gelegenheid bent de bijeenkomst bij te wonen.

Hieronder zie je twee voorbeelden. Het eerste voorbeeld toont een opdracht met slechts één studeeraanwijzing, het tweede voorbeeld toont twee studeeraanwijzingen. Je voegt de Studeeraanwijzing komt slechts 1x toe vanuit de OU componenten tool. Door op de Enter toets te drukken maak je een nieuw 'handje'.

Voorbeeld Studeeraanwijzing bij een opdracht
Vorige Handleiding Waar gebruik ik de didactische component Bronnen?
Volgende Handleiding Wanneer gebruik ik de didactische component Facultatieve bronnen?